tisdag 13 april 2010

Har varken land eller en hatt

Jag bor utomlands alltså. Jag tycker att det är ett märkligt ord, ett konstigt uttryck. Utom land. Är jag utom land? För att jag inte bor där jag är född? Hur länge ska man bo på ett ställe för att räknas som en person med ett land igen? Jag själv anser att jag har två länder. Både Spanien och Sverige. Eller har vi länder överhuvudtaget? Har alla personer alla världens länder? Eller inga länder alls? Vem bestämde att vi skulle ha dessa gränser? Varför måste vi lyssna på dem? Jag tycker att varje person ska kunna hänga upp hatten, ställa ner flyttkartongen och få kalla vilken plats som helst sitt hem utan tjaffs.


Ett land eller ett icke-land någonstans mellan La Paz och Frankfurt

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, Michelle!


Dina frågeställningar väcker (be)undran även om jag tror att du själv vet svaren på dem men jag skall lägga fram några fakta och ett påstående eller två och sedan får du, om du inte redan är där, dra dina slutsatser själv.


Ja har vi länder överhuvudtaget? Vi har politruker som förvaltar områden, oftast efter andras huvud och mycket sällan någon/några som styr efter helt eget huvud då jag inte tror det är praktiskt möjligt. Jag gör ett försök. Någon gång, någonstans för minst 11 000 år (några tusen år före Abraham således) sedan fick någon som lyckats komma i besittning av goda skördar, fler djur, ja förråd hel t enkelt i jämförelse med sina medmänniskor för sig att sätta upp ett staket och säga till sin omgivning att: "Detta är mitt! Den som överskrider mitt påbud om detta kommer att straffas av mi g!" Ur denna till synes enkla handling har nationalstaten sitt ursprung. Byar blev till städer som ville skydda det dem hade med vapenmakt mot de egendomslösa som sökte skydd mot svält, det okända farliga utanför och den rådande ordning som till synes rådde innanför och i en social gemenskap och tillhörighet, de skyddsmurar och den vapenmakt som försvarade sinaegendomar mot alla.
I ett inte alltför långt historiskt hopp har vi kunnat följa historierna om dessa "civilisationer" (det rätta sättet att leva) och den listan går att göras lång men vi fimpar ned den till de mest kända och största för att nå orsakerna: från indiska högkulturer, Fjärran Österns länder, Egypten, Grekland (hellener, trojaner, rhodensare, akemeniska imperiet under Darius och Xerxes av vilka den sistnämde persern satte sina undersåtars lycka i första hand och sin egen roll i sista men tyngdes av att dessa människor med alla materiella förutsättningar för lycka ständigt strävade efter mer och vars rike var präglat av förnuft (slavfrihet, erövrade inte utan togs emot med öppna armar och hans här hade mycket stränga order att på inget vis störa den rådande ordning som rådde eller invånarna dit de kom, återuppbyggde templet i Jerusalem och dito för alla deras avgudabilder och så vidare) och som trots sin storhet lät de olika kuturerna och olikheternafrodas i ett rike som sträckte sig från Egypten till Indien, från Aralsjön till Babylon; jag berättade för din mor att det tog sex månader att bara sträckrida genom riket i alla riktningar men sedan kom Alexander den store, för att raska på lite, som myntade uttrycket " barbar" som i sin ursprungsbetydelse inte var ett skällsord utan betydde bara "en för oss okänd med vanor som skiljer sig från våra". fortsättning kommer...

gisko sa...

150 år senare kommer makedoniern Alexander den store utrotade det alemeniska imperiet och började med att jämna Persepolis med marken och fortsatte så. Romarriket påbörjar sin bana som politisk kraft och civilisation direkt efter och tyvärr är det många än idag som håller antikens grekiska verkliga högkulturer som synonyma med romarna vilket är så tokigt att om jag hade lätt för att gråta skulle gjort så varenda gång jag hört någon tomte dra direkta paralleller dem emellan.
År 409 e.k är nationalstaten ett faktum och 1670-talet finns inget annat än gränser kvar att bråka om.


Imperietiden ( Europas ) kan vi hoppa över men USA efter Lincoln och självständighetsförklaringen går inte att bortse ifrån då den röta vi ser genomsyra världen idag i nästan samtliga fall har sitt ursprung i landet av plast som jag aldrig vill vara i en sekund mer än nödvändigt. Man har starat konflikten i Mellanöstern helt på egen hand, tillsatt alla lydregeringar i Sydamerika med två undantag, tillsammans med EU försökt hindra (nåja, skjuta upp Kinas framfart då vi redan för 22 år sedan visste att världshandelscentrum skulle förflyttas dit, som är extremt tydligt idag, 15 år kvar innan de kända oljereserverna är slut, USA: s befolkning får inte veta, trots den "fria pressen" att dem själva bara äger åtta procent av varje dollar, Kina 25, Saudi 18, Ryssland mellan 20-30 då oligarkin medger bulvanköp så påskyndningen av globaliseringen, där vi befinner oss idag, för nationalstaten är bara en chimär är ordentligt påskyndad av USA, Japan,Indien som vill slå sig in på riktigt och inte på det nesliga sätt dem får/tvingas bidra till dumkonsumtionen i väst med flera har verkligen gjort sitt yttersta och lyckats. USA lyckades ju slå två flugor i en smäll dessutom men det skulle räcka om kineserna sålde allt de ägde i USA så skulle värdena sjunka så fort att ingen stor dollarägare skulle våga sitta kvar och hela landet skulle rasa som det korthus det är.

gisko sa...

Nationalstaten dog definitivt och oåterkalleligt i november 2002 när Condoleeza Rice å Bush vägnar från Vita Husets pressal sade att USA hade "ovedersäglia bevis för att Irak aktivt framställer massförstörelsevapen"; vilket var början till historiens största värdestöld: 15 procent av världens kända oljetillgångar. Nu hade vi kommit en bra bit på väg ändå men processen hade kanske låtit vänta på sig till ett oändligt mycket mindre antal lidande människor och djur. Samma månad inventerades de så kallade A-lånen och idén sanktionerades av Bush; i princip vilken amerikansk medborgare som helst fick låna pengar enligt ett helt nytt system där säkerheten inte bestod i reella värden utan i värdepapper från Wall Street, vilka rasade med an folk lånade som aldrig förr mot en procents ränta de första fem åren för att efter det betala rörlig r änta, som 2007 i krigets USA med råge passerat tio procent och 2008 betalade nära 70 procent inte ensekin p å sina lån och dessa, de så kallade A-lånen påverkade inte bara USAutan hela klotet och det direkt; Island är väl det värsta exemplet för oss men det finns dem som råkat betydligt värre ut än så.



Den kommer inte att komma tillbaka utan vi kommer att ha ett 15-tal pytteregeringar som i stort liknar de olika former av diktaturer som råder på jorden idag, representerade av människor i ärvda kostymer och klänningar och under de senaste 30 åren har vi med blotta ögat kunna se att makthungern efter mer gör de beslutande organens toppar mindre till antalet och detta kommer att fortsätta. I väst slår vi oss för bröstet för att vi lever i "demokratier" men demokrati be tyder inte r eprentativitet, vilket roar de så kallade diktaturernas invånare oerhört: att vi gått på den så busenkla propagandan, men röstar på det minst dåliga gör vi men inte jag och cirka 17 procent med mig då alla av idag 1. är keyneianismens tjänare och följer samma sjuka ekonomiska modell som Keynes myntade i Hitlertyskland och 2. för att jag kräver direkt demokrati, avskaffandet av artificiella "nationsgränser" dragna med linjal och sedan jag var liten gjort så, kommer fortsättaatt göra då jag vägrar delta i skådespelet, för det är vad det de facto är fråga om.

gisko sa...

Globaliseringen kommer att sluta som ett enda gigantiskt EU där man kanske har ett parlament utan verkställande makt som "nationalregeringarna" försöker få oss att rösta på för att kunna uppvisa åtminstone lika "högt" valdeltagand e som i USA (37%!) I Sverige skulle ett så lågt valdeltagande vara grundlagsvidrigt och omval utlysas. Kvarstod det lika lågt skulle dem garanterat genomdriva en grundlagsändring a lternativt hänvisa till Maastrichtfördraget, men faktum är att i alla 27 medlemsländer finns ett enda beslutande organ: Ministerrådet. 27 personer som fattar alla beslut undantagslöst och parlamentets uppgift är att verkställa dessa genom delegera dem, inget annat så de sitter bara för chimären. Nu kanske du inte känner till detta men vi har inte längre en svensk utrikesminister mer än på papperet. Utan val, diskussion, förbud på våra stora tidningar mot kritik då dessa ju är partipolitiskt anslutna utsågs över en natt en kvinna till "EU: sutrikesminister. Formellt har alla 27 nationella utrikesministrar kvar makten över alla inrikes beslut men som medlem i EU finns inga inrikespolitiska frågor varför hon fattar alla beslut åt alla och exempelvis Bildt blir verkställare eller hantlangare. Kalla det v ad du vill och detta var steg ett för på tur står utbildningsministrarna och målet är en republik av amerikanskt snitt och jag har redan skrivit för ganska många år sedan att d etta skulle hända och att målet är en president som sannolikt kommer att vara tysk av ekonomiska- och styrkeskäl trots att fransmännen med sin punkt i form av Guyana etablerat sig sedan länge i Sydamerika

gisko sa...

Afrika har genom Afrikanska samfundet slagit in på samma väg liksom Asien och Australien (med Nya Zeeland) och den dagen närmar sig med stormsteg när vi kammer ha ditt Utopia men inte i den form vi föreställer oss dess paradisliknande former utan tvärtom. Precis som inför EU-omröstningen (för i sakfrågor röstar jag) kommer totalglobaliseringen med ett minimum av styrande äga rum snarare förr än senare och det är inte helt lätt att förhålla sig till; inför EU tänkte jag att "Ja, om det kan påskynda så många människors missnöje så fort till den grad att dem agerar - hårt!, så..", men när jag tänkte globaliseringstanken fullt ut slog det mig att det inte räckte så jag röstade nej. Samma dilemma kommer jag ställas inför vid en globaliseringsprocess med ett själv utnämnt råd men då kommer jag rösta annorlunda då min övertygelse är att det kommer att följa en stark reaktion i dess fotspår, så stark, hoppas och vill jag tro att all formellmakt kullkastas och att vi i sämsta fall får en "diktatur" som Libyen, som är fan så mycket friare än Sverige och i bästa fall en total decentralisering där inga nya nationsgränser sätts upp eller någon tillåts sätta upp ett staket igen och där finns mitt Utopia (: total individuell frihet som endast begränsas av din nästa, organisatorisk frihet under total decentralisering, ingen har eller får ta sig rätten att föra min talan eller min fysiska person utan att jag gett mitt absoluta och definitiva medgivande, äga utan att ta, allt som alla behöver för sin överlevnad skall och måste delas av alla vilket då i en förlängning innebär att du har total rörelsefrihet och oavsett kulturmönster skall äga rätten att tas emot som den människa du är och så skulle jag kunna fortsätta i timmar, men jag tror du förstår vart jag nått och med råge överskridit. ) och, hoppas och tror jag då du som sagt verkar ha ärvt din mors klokhet, även ditt (Detta ärverkligen inga nya tankar utan redan Fourieré såg vart vi var på väg redan under 1600-talet, (ja vissa filosofer också redan under antiken; du kan ju ta i princip vad som helst från Sokrates till exempel). och skrev då "Slaget om de små pastejerna" och kan du inte finna den så skickar jag med glädje, men bara om den kan vara till glädje, mitt ex. För idéer efter globaliseringens totalövertagande så kan jag rekommendera Krapotkin och Bakunin. I Spanien, med tyngdpunkt på Barcelona och Za ragoza och de småstäder som ligger längs Ebro, men Barcelona och Raval i synnerhet bland antikvariaten kan du skaffa dig en uppfattning via litteratur utgiven mellan 1936-39 av/från CNT (Confederation Nationál de Trabajo) som idag heter CGT men CBT finns fortfarande kvar och är mer militanta i sin framtoning men mycket små till skillnad från CGT och via litteraturen och möten med människor som kan berätta massor ( gå till Correos, hissen upp till trean och du blirhjärtligt välkomnad. Fråga efter Primi, Sebastian, Andrée eller egentligen vem som och hälsa från mig, inte för att det behövs men gör dem helt på det klara med ditt syfte med besöket och "mig" är Ricardo de SAC [sasek]. Spanien är mitt hem också, precis som Frankrike, Syrien egypten... Nej, jag finner mig inte heller i annat än vad du skriver men inte två länder för du har 200 och låt dig aldrig intimideras av krav på mutor, stämplar á la Moment 22 och ha aldrig bråttom då det i de allra flesta fall är syftet me d att skicka dig fram och tillbaka utan slappna av och inled en konversation, oaktat hur hackande det kan bli och njut av stunden men: inga begränsningar! Där jag lägger tandborsten är hemma!

gisko sa...

Aldrig att Utom [räckhåll, just nu från den plats jag råkade födas och därför av maktskäl därför skall kallas mitt] hemland är ä ndå en jätteskillnad från "Utan land (jag saknar tillhörighet, är inte välkommen någonstans och ingenstans att ta vägen och förtjäna ett uppehälle) är ändå två vitt skilda begrepp som du aldrig får fösa ihop under samma tak; den dagen är du inte längre en klok, ung ifrågasättande människa utan har tagit plats bland dem som sätter upp staket och som du i så skarpa ordalag kritiserar utan blivit en följare av demos kratum som är en flott omskrivning av demos kratus s om betyder ungefär "en skalle, en röst och absolut majoritetsbeslut" medan det förstnämnda blev ersättningsdeklinationen (latinet har 19 deklinationer) och betyder att vi utser representanter som skall föra vår talan! Men lyssna för tusan men lyd inte påbud som du finner saknar mening och ha modet att simma mot strömmen även om jag tycker att justBolivia och då gruvstäderna, La Paz och Sucra skulle då jag inte göra något större väsen av mig så det är rätt platser att tiga stilla (regeringen är dessut om av USA tillsatt och inte särdeles populär lokalt då metodiken bland regimens antagonister påminner inte så lite om Tyskland -36 så generellt gäller att göra sig så osynlig som möjligt för jag tror eller vet att några timmar österut har du möjlighet att uttrycka det jävligaste du ser och interagera med likatänkande: det kryllar av dem, men om du är i rörelse så skulle jag förslå ett exotiskt och jättetrevligt ställe som många turister undviker: Franska Guyana och l igger 6-7 timmar från La Paz och jag vågar nästan lova att du inte kommer ångra dig (Euro gäller) och du kommer genom livet träffa ett ytterligt fåtal om ens någon som varit där. Som du märker kommer jag lätt in på sidospår, vilket inte är min avsikt.

gisko sa...

För att vara en person utan land räcker det med att du av olika skäl tvingas fly och förlägger dina papper eller slänger dem så är du "landslös" eller om du föds i ett omstritt gränsområde på "fel" politisknationell sida av den för tillfäll et makthavande parten i området så följdfrågan om alla personer i världen har "länder" så blir svaret nej dels utifrån den aspekten men vidare har vi grupperingar av "stammar" över hela klotet som inte ägnar en tanke åt nationsgränser utan går dit deras behov finns, för som sagt: alla nationsgränser är en konsekvens av "politiska" förhandlingar, pengar, vapenmakt och vidare. Gemensamt är att samtliga är "konstgjorda"; alltså skrivbordsöverenskommelser. På papperet som det så populärt heter, så har ju Europa för att ta de exempel du känner närmast Sovjetunionen (som precis som namnet antyder var en federation) haft en rad minoriteter som slog sig loss efter att Estland började med sina tysta protesteroch inom kort stod hela Baltikum och vrålade ut sina krav och fick igenom dem, men de ryssar som bor/bodde där, i synnerhet Lettland har haft det ruskigt tufft för att över huvud kunna bo kvar där dem är födda då modersmålet var ryska, Azerbadjan, Turkmenistan och områdena kring svarta havet som egentligen bara kostade unionen pengar fick gå utan motstånd. vidare ex-Jugoslavien, med Kroatien, Kosovo med fler, delningen av Tjeckoslovakien, öppnandet av Albanien, men kommer inom tolv år samtliga att vara EU-medlemmar vilket är orsaken till att jag redan nu kan kalla dem pappersprodukter.


Jag hoppas verkligen att du har kul och tar in varje anlete, svettig åsna eller arbetare och minns de miner du ser nu. Glöm dem aldrig!


Vänligen


Rikard