torsdag 4 juli 2013

Sitsen är grunden

Jag brukar säga åt mina elever att lyfta bort skänklarna från sadeln, hålla dem där, hitta sittbenen, vrida om benen inåt och sedan lägga ner dem mjukt. Så att tårna och knäna pekar rakt framåt, för att överskänkeln ska ligga an mot sadeln hela tiden och inte glappa. Upprepa så ofta det behövs.
 I skritten tänker du att höfterna rör sig i en cirkelrörelse bakåt -uppåt - bakåt - nedåt -framåt - uppåt... osv. När du sitter ner traven kan du försöka hitta känslan av att höfterna rör sig - en i taget - fram och tillbaka följandes hästens rörelser.
Överskänklarna ligger fortfarande an mot sadeln och man kan föreställa sig att man har gångjärn i knäna, som gör att även om du flyttar underskänkeln så påverkas inte överskänkeln. Rider du lätt, var noga med att stigbygeln befinner sig på den bredaste delen av foten (även om du sitter ned, men speciellt i lättridningen ) för att kunna fördela vikten mellan överskänkel och stigbygel. Så att du med lätthet kan resa dig och sätta dig ner, utan att dunsa ned i sadeln. Sätt dig ned i mitten, den djupaste delen av sadeln för att sedan låta hästens kraft föra dig uppåt igen. Och när du är uppe, endast några centimeter, ska vikten och balansen som sagt fördelas mellan överskänkel och foten i stigbygeln.
Jag red enormt mycket barbacka som barn och det gjorde att jag alltid red med knäna utåt, även i sadel. När jag sedan började förstå att om jag vred om benen och la an överskänkeln så fick höfterna en bredare anläggningsyta och blev mycket mjukare och följsammare. Jätteviktigt att inte låta hela skänkarna följa med när du gör halt. Även om överlivet och vikten förs en aning bakåt, så behövs det att din underdel ligger kvar och att benen inte förs framåt. Tänk på gångjärnen i knäna.

 Lägg ett långt dressyrspö vid din höft när du sitter i sadeln och låt det hänga ner. Är dina hälar framför spöets ände? Då sitter du troligtvis i stolsits. Jag tycker att en bra sits är det viktigaste vi måste lära oss innan vi ens kan börja att kräva någonting av hästen. Den har väldigt svårt att gå i balans om vi inte själva sitter rätt och ger de bästa förutsättningarna för vår vän.

Inga kommentarer: