lördag 13 juli 2013

Rader som gör ens dag

Jag blir alldeles rörd av vad människan skriver om mig på hennes sida när jag la upp en video på min ridning.

"Du är ju proffs ju. Det här är det jag förespråkar. Om man bara lallar runt runt på en volt så blir hästen bara tung och trist och blir svårmotiverad. Man måste göra så här för att få upp den, ändra gångart, ändra riktning, flytta sidleds, vad som helst som tvingar den att balansera om sig. Jättebra för att få en spänstig häst. Och jag som oxå ridit massa spanska hästar kan skvallra om att det är SVÅRT att få dem så här framåt, kräver ett jäkla jobb från ryttaren, de vill mest uppåt, men inte framåt. Ökad trav är en prestation, de korvar sig och faller jättelätt i galopp. Din sits är ju väl skolad och du sitter I hästen, inte ovanpå den. Ska jag ge dig en detalj att korigera så får det bli att du när du svänger eller böjjer eller flyttar bogar förstärka din båleffekt genom att peka med din navel mot hästens ytteröra. Dels hamnar din inre höft längre fram och din bakre längre bak dels så får du en viss bogstödjande effekt. För er som tycker att hon förböjjer så är det en automatisk reflex från en skolad ryttare. Det är egentligen inte böjning man vill åt utan man böjjer halsen en kort sekund eller så länge som behövs för att få hästen att flytta bogen utåt eller sluta luta inåt. Men som ni ser så är det ingen rörelse som man sitter fast i en längre stund, bara tills man uppnått att få kontroll på dens bog.Ja, du fastnar liiite för mkt i innerhanden ett tag, det är sant. Underbar ridning."

Sedan efter att folk kommenterat och klagat på sin egna ridning så svarade hon så här.

"Man ska INTE döma sig efter denna ryttaren. Då blir det jätte, jättefel och man tappar all tro på sig själv. Denna ryttare är skolad och på proffsnivå. Jag inbillar mig att de flesta i denna grupp är skogsmullar av olika slag.Det får man vara och självklart rider ingen vanlig människa så här. Så döm inte er själva, men ha ryttaren som förebild och lär er så mycket ni kan. Jag var lite rädd att det kulle bli så här, de flesta kommentarer tystnade efter filmen lades upp.Om jag ger en ryttare råd så ger jag råd utefter vad den ryttaren är i sin personliga individuella utbildningsgrad."

Blir alldeles lycklig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis! Läste detta på bloggen och log för mig själv. Så underbart att få dessa ord om sig själv!
Det kanske är du som ska bli min ridcoach framöver? :)
Har du hittat nåt nytt jobb?
Längtar efter att ta hem hästarna o komma igång med ridningen. Jag har mulleridit så länge, så jag har glömt hur man gör. Hoppas att det går bra för dig, vi hörs när mina hästar är hemma igen.
/Syvonne