tisdag 26 maj 2009

"Om man äter sniglar behöver man inte vara snabb"

Medan jag röjde undan i lägenheten - diskade och dammade bort grådammet från bokhyllan (det är bara att inse att man måste göra sådant även om man nu kan ligga med tårna i gräset och kanske bada näck från en bro), så stod tv:n på och jag halvt och halvt lyssnade till ett av alla naturprogram som finns när jag sopade upp russinen som hamnat i hörnen. Men en mening fick mig att börja fundera, "denna lilla ödla är inte snabb, men det behöver man inte vara om man äter sniglar." Jag insåg när jag upprepat meningen högt för mig själv, att det verkligen är sant. Det borde vi förvridna människor ta till oss, vi som så ofta försöka vara någonting vi inte är och fånga saker vi inte behöver. I dessa prestationstider då vi ska vara störst, vackrast och bäst på allt. Man ska hänga på de fränaste ställena och klä sig som de bland fashionista-eliten tycker att vi ska göra. Känna pressen från familj och bekanta att göra något av sitt liv och kanske motvilligt börja plugga ekonomi eller media bara "för att" när vi hellre skulle sätta oss med en duk och några penslar.

Varför försöka att springa efter trollsländor när vi kan promenera ikapp sniglarna som vi är ämnade för att äta?

Inga kommentarer: