tisdag 26 maj 2009

Barack Obama

Han verkar vara en oerhört klarsynt och insiktsfull man och han kläcker ur sig en hel del klokheter. Det är förvånansvärt hur hela min syn på Amerika ändrades "bara" för att det har skett ett maktbyte vid presidentposten. Jag är imponerad av hur han inspirerar människor och blåser liv i mångas drömmar igen. Han är redan historisk och jag är övertygad om att allt det goda bara kommer att fortplanta sig som en kedjereaktion och expandera över hela världen.

"Vår politik är som bäst när den handlar om att vi känner igen oss själva i andra. och vår politik är som sämst när vi betraktar invandrare, kvinnor, svarta, homosexuella eller mexikaner som något annat, något skilt från oss själva."

"Det var fritt fram för mig eftersom jag inte utsattes för en massa negativ riktad publicitet. Och det var ingen som trodde att jag skulle vinna. Så jag fick vanan att säga ungefär vad jag tyckte. Och det fungerade. Så jag tänkte att jag lika gärna kunde fortsätta med det"

"Jag har en tro som tillåter lite tvivel"

"Det kommer alltid att finnas konflikter i en demokrati. Det här är ett stort land. Demokrati är rörigt. Och mycket av det är hälsosamt."

"Jag kommer alltid att vara uppriktig mot er om de utmaningar som vi står inför. Jag kommer att lyssna på er, i synnerhet när vi inte är överens"

Inga kommentarer: