onsdag 27 maj 2009

Bojkotta Aftonbladet

Ibland hamnar jag på Aftonbladets hemsida, men varje gång lämnar jag den med en besvärande äckelkänsla i kroppen. Dagligen pumpas artiklar ut som skriker åt oss - mig, dig och alla andra i samhället - hur vi ska spara in på kalorierna, hur vi tappar fem kilo med GI, hur du ska träna för att få beach-kroppen, hur du ska få slanka lår med mera, med mera..
Min tanke med detta är inte att vi ska sluta träna och vräka i oss rulltårtor och jello. Tidningen har inte fel i att vi ska träna för att må bra och att det absolut finns mat som får våra kroppar på topp. MEN (som Tony Irving skulle ha sagt), det är inte så att alla behöver den här informationen. Varför tar Aftonbladet för givet att deras läsare är överviktiga och ens vill förändra sina kroppar. Jag personligen mår bäst både i psyke och kropp när jag känner att jag har lagom mycket muskler och inte allt för mycket hull som gör att jag kan röra mig utan problem i mitt arbete. Men det står för mig och det finns andra människor som också trivs med hur de ser ut. Jag har inte alltid gjort det, det vet många som känner mig och kanske är det på grund av hur jag har mått som detta berör mig mycket.
Jag tänker på de människor, ofta yngre, som inte alls har så stor insikt om sig själva. De förses dagligen med information som den på Aftonbladet, om hur de ska tappa kilon för att blir lyckliga och älskvärda (i deras föreställningar).
Både i min vardag och det arbetet jag hade som fritidsledare träffar jag flickor, även en del pojkar, som ofta kastar ur sig hur tjocka och pluffsiga de tycker att de är. Både de som verkligen tänker så om sig själva och de som "bara" vill höra från mig och sina kamrater att de faktiskt ÄR slanka och smala. Ungdomarna är på väg mot vuxenvärlden och tar ständigt in intryck för att utvecklas. Allt från hur du och jag beter oss, hur de behandlas av sin familj, till vad media pumpar ut. Jag förstår att alla påverkas olika mycket och jag beundrar dem som redan från unga år står vid sin tro och inte låter det runtomkring påverka en allt för negativt.

Jag tror att vi skulle bespara många mycket lidande om tankesättet kring detta kunde förändras. De läser artiklarna och löpsedlarna och förstår hur viktigt det är med smal midja och sexiga kroppar. Låt dem istället få fokusera på att bli goda medmänniskor och hur man blir tillfreds med livet genom att uppfylla sina drömmar.
Nu är det ju inte endast Aftonbladet som har dessa smalhets-artiklar, men jag har tappat all tro på dem som en seriös tidning. Hur ofta ser vi en löpsedel "Så gör du en medmänniska lycklig" versus "Så går du ner tre kilo till midsommar"?

3 kommentarer:

LLs Äventyr sa...

HAHA ja minns inte om ja skrev till dig? Men tack för inlägget!

Helen sa...

Jag håller verkligen med, jag läste en artikel som hette "gå ner 5 kg på 5 minuter" Det handlade om att man skulle klä sig rätt. Det betyder väl fan inte att man har gått ner 5 kg för att det ser UT som det? Jävla idioter.

De har nog alla dessa artiklar pga. sin viktklubb som de tjänar grmyt mycket pengar på skulle jag tro, och det är klart att jag förstår dem, de vill tjäna pengar och det gör dem genom att få folk att tro att allt löser sig om de blir medlemar i deras viktklubb.

Evylin sa...

Jag håller med! Helt rätt! Blir också sjuk av den tidningen som också är mer av en skvallertidning á la Jante.
Det är dags att vi får läsa något vettigt!
Jag har helt slutat läsa Aftonbladet. Det är helt enkelt inte värt att få in en massa skit i huvudet när det finns så mycket andra trevliga saker att ägna sig åt istället!
Ha det bra alla!