söndag 24 maj 2009

Obama lättar på Kubas blockad

Det var på tiden. Obama väljer nu att börja öppna upp handelsembargot mot Kuba, vilket även gör att exilkubaner får lättare att besöka sitt hemland. Presidenten vill öka kontakten mellan USA och ön i karibien, så att bröderna Castro får mindre inflytande över det kubanska folket.

Min respekt för denne man bara växer desto längre han sitter på sin post, om det är någon som kan styra allt åt rätt håll är det han. I femtio år har kubanerna varit halvt om halvt isolerade från omvärlden, vilket märktes väl när jag var där i början av året. Jag tycker att det är svårt att definera om Kuba är ett fattigt land eller inte, de har alla bostad och ingen svälter. Sjukvården är av högsta klass och de unga får utbildning, men många av kubanerna jag pratade med såg framtiden som rätt hopplös. De äldre kan jämföra med hur de hade det innan revolutionen 1962, då Batistas regering störtades. Men de yngre i min ålder jämför sig med de turister som nu kan besöka landet och känner sig brutalt fångade på sin ö när vi berättar om hur vi reser runt i olika länder. Många av dem trodde att vi var oerhört rika med våra mobiltelefoner och kameror, det finns inte en chans för en medelkuban att köpa elektronik och prylar liknande våra.

All arbetskraft på Kuba är anställd utav staten och lönen motsvarar omkring tio dollar. Vem kan leva på en sådan lön? Flera har mer än ett arbete och många försöker livnära sig på turisterna eftersom dricks från en enda person kan ge mer än vad de tjänar på en månad. Detta gör också att brottsligheten ökar, fast trots det kände jag mig väldigt trygg när jag reste runt i landet som ensam tjej. En del av befolkningen vågar knappt prata med oss utlänningar för att de är rädda för att bli tagna av polisen. De svenska tjejerna jag hittade i Havanna berättade att när de umgicks med sina kubanska vänner blev de stoppade av polisen åtta gånger! De misstänkte att killarna var så kallade "jinateros" som lever på att lura turister. När man väl satt sig in lite hur människorna funkar lärde man sig vilka man skulle undvika..
Trots att människorna på Kuba har haft det och har det svårt så är det ett underbart land med många vänliga människor med musik och salsarytmer i varje hörn..
De förtjänar att få leva fria tillsammans med oss i den övriga världen.

Inga kommentarer: