torsdag 19 juni 2008

Hög på kaffe och Lasse

Du kan få mig hur lätt som helst
om du ler när det regnar och fångar min blick
i en tid där ingen nånsin ler och fångar min blick

Du kan få mig hur lätt som helst
det räcker med att jag är den förste som du tänker på,
när du vaknar och känner dig ovanligt grå


Vaknar drömomtäcknad och inser att jag lyckats med att sova ända till halv åtta. En storslagen bedrift för en morgonapa som mig. Får i mig de sista dropparna av min yoghurt och blir alldeles lycklig för att det är den nittonde och grönan-lönen slinker in på kontot en dag som denna. Behöver inte leta efter enkronor i kläderna i garderoben mer på ett tag..(hur illa får det bli egentligen?).
Åker in till stan och handlar en påse biggaråer, bara för att jag kan. Glädje på påse. Stannar på Kungsgatan och njuter av Stockholm och solen ett tag och plötsligt står jag och pratar med en snubbe från ingenstans. Han jobbade med it men var ledig idag och det var han glad för. Jaså du. Innan jag ska smita iväg vill han av någon anledning ha mitt nummer. Förklarar att jag är en asocial jävel och går till butiken - två timmar tidigare än vad jag skulle ha gjort eftersom min heliga kalender är på vift igen. Michelle i ett nötskal.
Strunt samma.
Såret på hakan går upp ännu en gång, men va fan. Orkar inte bry mig, jag får vara sunkig idag. Bjuds på en stark kaffe som håller mig hög och nästan fyllesnurrig större delen av förmiddagen. Pillrar och möblerar om bland tränsen, säljer Hunterstövar och larmar borstar i mitt märkliga tillstånd. Efter en smörgås börjar jag att bli normal igen och mitt i lugnet runt fyrasnåret stiger ett välkänt ansikte in i butiken och stegar fram till hundmaten. Jag kollar till en extra gång och är tvungen att ställa mig bakom en hylla och hoppa lite. Min kollega tittar på mig som om jag vore en enögd alien från solsystemet bakom bortre neptunus. Sansar mig och tar hand om en kund som bara mååååste ha en annan storlek så att stackars jag får springa ner på lagret och rota. Lyckas till slut ändå kläcka ur mig något om en spelning och pratar en bra stund med världens trevligaste Lasse.
Tack för att jag fick le en hel eftermiddag. Tror ta mig fan att det fortfarande sitter kvar.

Inga kommentarer: