tisdag 29 januari 2013

Jasjin Houdini

Dagen började med att Jasjin och Bobosj på något vis hade tagit sig ur hagen och stod i den lilla trekanten mellan vindskyddet, ån och sommarhagen. Hur och varför de tog sig dit förblir ett mysterium, men jag ledde hem dem igen. Bobosj var förtvivlad över att ha missat halva frukosten och körde genast iväg en åtta hästar för att få sig en hög hö eller två.
Precis när jag skulle hämta sadeln ringer Marina som hade gått upp för att hämta Mindalka, hon ser då att några andra av hästarna står på fel sida av staketet. Jag trodde mig förstå var hon menade så jag börjar traska upp i halen med de för stora gummistövlarna som har två kilo stålhätta vid tårna. Inte mindes jag att vinterhagen var så HÄR stor, och att klättra upp och ner för bergen kändes i benen och i ryggmusklerna. Vem i hela fridens namn behöver gå på gym när man kan arbeta på en gård? När jag kom fram till dem var jag sjöblöt av svett. Självklart var Jasjin en av utbrytarna igen, samt Baranko och Aleshka. De stod lugnt och smaskade på några grankvistar och vi kunde leda in dem i hagen igen. Tina tog sig an att promenera runt hagen och fixa det som behövde lagas, så att vi har våra hästar kvar imorgon med ( som tur är, så skulle de inte gå längre än till där maten förvaras).
När allt var klaffat och klart och vi hade tränat en eller två hästar var så bestämdes det att Gord skulle få flytta in till unghästarna, eftersom Koskov har mopsat upp sig så och leker díktator. Han är nog anledningen till att Kibir har ont i benet, så planen är att den äldre Gord ska få sätta den fyraårige Koskov på plats. Det blev lite rörigt, men det lugnade snabbt ner sig. Gord förstod dock inte varför han har förpassats till barn-hagen och ropade efter sina kompisar. Vi satte upp extra-rep i hörnen så ingen ska bli inträngd och när de ställde sig och åt från sitt hö kände vi att vi kunde gå in och fika. Lena hade gräddat våfflor så det stod härliga till! Hjortronsylt, grädde och glass.. behöver jag säga att vi alla rullade ut från fikarummet?

Mats fångar in en av rymlingarna

Inga kommentarer: