måndag 28 januari 2013

End of January

Fåglarna kvittrade när jag med raska steg klev genom snöblasket imorse och under timmarna har det droppats hejvilt från taken. En gnutta vårkänsla, trots att solen har hukat sig bakom gråtjocka moln hela dagen. Jasjin fick bli min första partner för dagen, han hade tydligen sett stel ut i vänstersidan under lektionerna igår så jag bestämde mig för att rida igenom honom för att känna efter om jag kunde hitta något specifikt. Visst var det svårare att ställa honom åt vänster och han ville gärna falla in. Jag fick stötta och hjälpa lite i början genom att putta ut hans bog åt höger och låta vänster bakben kliva in ordentligt, efter ett tag blev han mjukare och kunde trava i balans utan min hjälp.
Jag hade egentligen inte tänkt att hoppa upp på de yngre unghästarna än, men Jerrmarus var så enträget envis att han verkligen ville ut och jobba. Hur kan man stå emot de teddybjörns-ögonen? Speciellt när han förr inte alls ville bli fångad i hagen och hoppade runt nervöst när han var ute utan sina flickvänner. Nu är han lugnet själv och älskar att få vara med i ridhuset med "de stora grabbarna".
Veterinären kom ut och röntgade Kibir´s knä, som nu har boxvila eftersom han knappt kan hanka sig fram på sitt svullna bakben. Hon kunde tack och lov inte finna någon spricka i benet, men det utesluter inte att det är svårläkt. Finns menisker, korsband och annat som kan ställa till det. Men jag tror på det bästa, han är ju trots allt en basjkir.

Inga kommentarer: