tisdag 11 februari 2014

Go vegan or go home

För ett tag sedan tog jag ett beslut som jag är väldigt tacksam över. Visst har jag varit vegetarian i många år nu, men stoppat i mig fisk eller kyckling då och då med tanken att "Jag måste ju ha i mig proteinet". Bah. Okunskap. 
Jag har nu valt att skippa alla animaliska produkter what so ever i kosten. Ingen mjölk, inga ägg, absolut ingen kyckling, inga räkor. 
Och det känns så jävla bra, att inte bidra till den där vedervärdiga industrin. Bara för att vi människor ska få det vi vill ha, utan att tänka på några som helst konsekvenser för andra levande varelser på precis samma jord. 
Kycklingindustrin är något av det sjukaste som finns. Om du lär dig tillräckligt kommer du aldrig mer vilja stoppa en enda Chicken masala i munnen igen. 
Men att köpa mjölk gör väl ingen skada för korna? Kan man ju tänka. 
Förstår du, att stå uppbunden på samma samma plats större delen av ditt liv. Känns det lockande? Att konstant få kalvar som tas ifrån dig på direkten, så att du ska fortsätta producera mjölk. Att juvret expanderar till den grad att du knappt kan röra dig. 
Och den övriga kött-industrin vill jag inte ens tala om. Jag tror du förstår.
Känns det bra att bidra till den här misshandeln? 
Jag mår bättre fysiskt och framför allt mentalt. Det finns så otroligt mycket spännande vegansk mat. Och man kan sova med ett så mycket renare samvete.

Och proteinet? Inga problem.

Inga kommentarer: