lördag 3 augusti 2013

Bakåt. Bakåt. Bakåt.


Började min fredag med en varm morgonlektion med Hanna och Jerzy. Han är så otroligt fin, älskade häst-skrälle. Busig som få och tycker att han är coolast i hela världen. Men uppsutten är han så fin och trevlig (även om han inte är lika lyhörd och känslig som när jag hade honom ensam i träning), men Hanna rider honom bra. Vi ska bara fixa ett par saker med sitsen så kommer de att få till det.
Vi tränade mycket på att flytta framdel, som vi brukar. Men även bakdelsflyttningar (alltså framdelsvändningar) för att sedan lägga ihop de två till en kontrollerad skänkelvikning utan att hästen förböjer sig. Jag kan låta mina elever flytta framdelar tills de stupar, för att det är en sådan viktig del i ridningen. Det är också bland det första jag lär unghästarna som jag utbildar. Flyttas framdelen, så läggs vikten automatiskt på bakdelen.Och det är på bakdelen som vi vill ha vikten, eftersom frambenen är raka och stumma - läggs då mycket vikt där så tar de stryk. Bogen pressas framåt och då kommer hästens framben att hamna in under hästen, vilket blir att låta hästen gå på bogarna. Bakbenen sitter till skillnad från frambenen (som är fästa med senor och muskler) fast i skelettet och är vinklade, så att även om mycket vikt läggs där så pressas de ihop som en fjäder. Alltså - vikten bak för att skona frambenen!
 

Inga kommentarer: